TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Friday 25 March 2011

OPERASI ODYSSEY DAWN 4


OPERASI ODYSSEY DAWN 4
          : Tragedi Libya
Sajak: Arisel Ba


Memasuki hari keenam, maraknya api sengketa antara Tentera Libya dengan Pemberontak masih menyala di bumi Libya; Tripoli, Misrata, Benghazi, Ajdabiyah masih bermandi darah, bedilan demi bedilan dari Tentera Bersekutu daripada arah udara dan laut masih belum dihentikan, apakah makna serangan sebuah Jet Pejuang Perancis terhadap sebuah pesawat Tentera Libya yang sedang mendarat di Pangkalan Tentera Misrata?

Setiausaha Agung NATO, Anders Fogh Rasmussen berkata, “ Tentera Bersekutu akan bergerak di bawah panji-panji NATO menguatkuasakan Zon Larangan Terbang demi melindungi orang awam, sedang 350 buah pesawat Jet Pejuang bersedia untuk membedil Libya selagi Muammar Gaddafi tidak menyerah kalah.

Dilaporkan Tentera Libya masih menyerang Pemberontak yang berselindung di sebalik bukit pasir tanpa memiliki senjata berat, kepimpinan, komunikasi dan pelan strategik, manakala penganalisis meramalkan pihak Barat akan menanggung kos melebihi USD1 Bilion bagi menguatkuasakan Zon Larangan Terbang di Libya jika Operasi Odyssey Dawn berlarutan beberapa bulan akan datang.

25 Mac 2011,
Kuantan, Pahang


No comments:

Post a Comment