TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Monday 4 April 2011

TAMBUN ANAK GEDIU


TAMBUN ANAK GEDIU
      : Adegan sadis 12 Februari 2011
Sajen: Arisel Ba


Suatu pagi riuh kicau burung, suara tupai di Sungai Tiang, bersela-sela dengan bunyi AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!,  terterpa ke atap nipah, dinding pelupuh, tiang nibung pondok Tambun, seperti biasa Tambun meliar mata memerhati teliti ronggeng tupai di ranting sena pinggir alur dan siap siaga dengan buluh sumpitan di tangan kanan, damak ipuh yang siap terisi dan terus membidik, kecil besar, kecil besar,  kecil besar, kecil besar, kecil besar, kecil besar biji matanya.

Tatkala Tambun mahu menghembus nafas mantap lagi deras dari arah perut bagi menggerakkan damak ipuh dalam buluh sumpitannya, sedang matanya membidik tepat ke tubuh tupai sedang berjoget, tiba-tiba Pak Belang Hutan Simpan Belum tanpa mengaum, terus menerkam dan menampar pipi Tambun, kiri dan kanan, kali berkali sehingga Tambun tersembam rebah ke tanah lalu digomol tubuh Tambun dan dikerkah dengan gigi taring tajam harimau tanpa sempat membuka langkah silat, sekadar menjerit, melolong kesakitan menyeru nama bininya, Han Besou,,,Hannnnn... Hannnnnn.. .Hannnn.......rimau besar,,,,,,,rimau besar menggumpalkan aku, tolonggg!

Han Besou pelatah orangnya segera menggapai senduk nibung atas para terus melonjak melompat ke halaman terbolen kainnya tersangkut di kepala tangga pondoknya, lalu bagaikan singa betina menerkam Sang Harimau lalu di kudanya Pak Belang sambil tangannya mengetuk senduk nibung kali berkali, berpuluh kali dengan pekik dan jerit... , “lepaskan laki aku... lepaskan laki aku, “ Pak Belang terasa perit, geli geleman lalu menggelupur sehingga Han Besao tercampak ke halaman, ” lepaskan laki aku, lepaskan!. lepaskan laki aku, lepaskan!.... lepaskan laki aku, lepaskannnnnnnnnnnnnnn!....”

Sang Harimau jantan itu terkejut beruk amat, merasa bisa amat pukulan senduk nibung lalu dengan menggigil Sang Harimau jantan itu melompat lari ke dalam semak belukar Hutan Simpan Belum, lalu daripada kejauhan arah puncak sebuah bukit kedengaran bunyi AUMMUUUUU!.... AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM! ........

Akhirnya setelah Tambun anak Gediu keluar dari hospital diiringi bini tercintanya Han anak Besou mendapat sebuah rumah batu ada air paip, bekalan elektrik, dan khabarnya kerana gimik politik rumahnya serba lengkap dengan perabot, peralatan, bahan makanan, pakaian, hanya basuh kaki sahaja. Untungnya dia, hampir nyawa=nyawa ikan, mula hidup sejahtera dan makmur

18 Februari 2011
Kuantan, Pahang

BERCERITA ANAK TIRAM DAN MUTIARA


BERCERITA  ANAK TIRAM DAN MUTIARA
Sajak: Arisel Ba

Anak tiram mengeluh berat terhadap ibunya akibat sebutir kerikil tajam menusuk tubuhnya "Anakku," kata sang ibu dengan air mata bercucuran  "Tuhan tidak memberi sepasang tangan pun, sehingga tidak  terdaya ibu menyelamatkan kamu." Si ibu terdiam,

"Pasti sakit sekali, aku tahu anakku terimalah itu sebagai takdir alam hidupmu, perkasakan hatimu. Jangan terlalu lincah lagi. Kukuhkan semangatmu melawan ngilu nyeri, balutlah kerikil itu dengan cecair perutmu, hanya itu yang boleh kau perbuat", Kata ibunya sayu, sendu dan lembut.

Anak tiram pun ikut nasihat ibunya, ada hasilnya, tetapi rasa sakit teramat sangat, dengan air mata ia bertahan, bertahun lamanya, tetapi tidak disedarinya sebutir mutiara terjelma, makin lama makin hilang rasa sakitnya, dan semakin lama mutiara itu membesar, rasa sakit menjadi terasa lebih wajar.

Akhirnya sesudah beberapa tahun,  sebutir mutiara besar, utuh gemerlapan, deritanya berubah menjadi mutiara; air matanya menjadi sangat berharga, dirinya kini, hasil derita bertahun-tahun,lebih berharga daripada sejuta tiram lain yang disantap sebagai tiram rebus pinggir jalan.

Februari 2005 – September 2010
Kuantan, Pahang

BERCERITA SUNGAI PAHANG DAN PASIRNYA


BERCERITA  SUNGAI  PAHANG DAN PASIRNYA
Sajak Arisel Ba

Sungai Pahang, asalmu dari puncak Gunung Tahan mengalir berabad lama melintasi ngarai dan tebing, akhirnya melalui bukit dan lembah luas terbentang, malangnya airmu gagal menakluki pasir di tebing atau dasar sungai, setiapkali melintasinya, airnya sirna  ke dalam pasir, sungai akur dengan takdir, airnya diserap pasir.  Sungai Pahang  mendengar bisikan pasir," Angin boleh merentasi pasir, sungai pun pasti boleh menggusur pasir sampai ke muara?",

Sungai Pahang menolak bisikan, nanti bimbang hilang jati dirinya, "Jika kau terus menakluki perbukitan dan lembah menghanyutkan  pasir, airmu tetap menyerap tebingan dan kau tidak akan tiba ke muara, menjelma rawa-rawa, kau harus mengizinkan angin mendukungmu sederap menyeberangi perbukitan dan lembah, terus menuju muara!,"  kata Pasir.

Sungai Pahang mendiamkan diri dan mencanai akal bicara, dan kalau dirinya itu lenyap, pasti tidak kembali lagi? "Angin," kata Pasir, "menunaikan tugas itu, kamu membawa air, terbang di atas dadaku, jatuh ke bumi bagai hujan, dan menjatuhkannya lagi, pasti air itu menjadi sungai." Sungai tidak mahu dirinya diserap   angin, bimbang hilang jati diri  Sungai Pahang bermuara.

"Bagaimana aku boleh yakin bahawa itu benar belaka?".

"Memang benar, dan kalau kau tidak percaya, kau hanya rawa-rawa gersang hingga akhir zaman?".

"Tapi, tidakkah aku tetap sebagai Sungai Pahang, seperti kini?".

"Apapun terjadi, kau tetap bergelar Sungai Pahang," bisik pasir. " Intimu dibawa terbang, dan membentuk sungai nanti, kau dipanggil juga sungai, sebab kau pasti tidak mengetahui asalmu itu di mana intinya," dan sungai pun melonjakkan wapnya mengudara, angin setangkas mengangkat menerbangkannya, bebas merintik lembut tatkala atap gunung digapai dan kerana pernah meragukan kebenaran, Sungai Pahang  mengingatkan kembali pengalamannya dan merenungkannya.

"Ya, kini aku mengenal siapa diriku sebenarnya", Sungai  Pahang membijaksanakan akalnya, namun Pasir berbisik, "Kami tahu sebab kami menyaksikannya saban hari; dan kami, pasir ini, terbentang di bawah lapisan tanah, jika tiada airmu, pasir pasti tidak menatap langit."

11 Februari 2011
Kuantan, Pahang

AZAM 2011


AZAM 2011
      : Retrospeksi Diri
Sajak: Arisel Ba


Ya ALLAH, ini doa aku sesudah aku berzikir memuji membesarkan zat ALLAH, dan tatkala aku mencetak azam tahun 2011, aku masih memikirkan usia semakin singkat, nafas semakin semput, tubuh semakin renta, gigi semakin luruh, mata semakin rabun, telinga semakin pekak, adakah kurniaan dan rahmat daripada ALLAH atau sekadar petunjuk?, dan bila aku menulis sajak perihal diri, aku menjadi gelisah resah ilu sepi dan vakum kerana dosa kepada ALLAH berada di depan mata, sedang rahmat dan pahala dari ALLAH membuatkan aku tidak sesekali ponteng solat, dan biar apa pun terjadi aku tetap berusaha tiga kali lipat bagi mendapatkan keampunan dari ALLAH.



1 Januari 2011
Tranum,
Raub, Pahang

MENCUNGKIL KEISTIMEWAAN “DESA PINGITAN” KARYA IBRAHIM OMAR.

MENCUNGKIL KEISTIMEWAAN “DESA PINGITAN” KARYA IBRAHIM OMAR.
 Oleh Dr Aminudin Mansor.                                                    

Membaca kembali novel “Desa Pingitan” karya Ibrahim Omar penulis mencari keistimewaan yang terdapat dalam novel tersebut, setelah mengalami empat kali cetakan. Novel ini telah memenangi hadiah kedua Peraduan Mengarang Novel anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 1962 disebabkan tiada yang layak memenangi hadiah pertama.

Novel ini ditulis oleh penulisnya, Ibrahim Omar (kini Allahyarham) bekas wartawan dan pengelola di ruangan Sastera Mingguan Malaysia dan Utusan Zaman semasa beliau berusia 25 tahun, adalah suatu keistimewaan seorang remaja desa yang dapat menghasilkan sebuah novel pada ketika itu jauh terpencil dari kota. Walaupun kebanyakan latar cerita menceritakan tentang diri penulis, kawan-kawannya, malah suasana hidup di kampung yang sudah mula diresapi oleh pelbagai gejala sosial seperti mengumpat, hasad dengki, memfitnah, menipu, perebutan harta pusaka,  minum minuman keras dan pelacuran dalam novel yang tebal iaitu 550 halaman.

Keistimewaan lain, novel ini diangkat menjadi buku teks wajib di sekolah-sekolah menengah bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari tahun 1966 hingga 1968. Kebetulan penulis mengambil SPM pada tahun 1968 dan telah membaca novel ini berkali-kali sebagai pelajar yang ingin mendapat 1 dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.

Kini setelah empat puluh dua tahun penulis membaca kembali sebagai pengkaji untuk mencari beberapa keistimewaan yang terdapat dalam novel tersebut. Ternyata banyak keistimewaan yang dapat dicungkil kembali melalui novel ini. Novelis Ibrahim Omar merupakan seorang pencerita yang mahir, teliti dan dapat menguasai suasana remajanya pada era tahun 1960-an.

Novel ini diterbitkan kembali pada tahun 2001 oleh DBP sebagai Siri Novel Malaysia Pilihan Abad 20 setanding dan sama dengan novel-novel “Melati Kota Baharu (1939) oleh A.Kadir Adabi, “Juara” (1976) karya S.Othman Kelantan, “Musafir” 91959) karya Hasan Ali, “Tikus Rahmat” (1963) karya Hasan Ibrahim dan “Ngayau” (1979) karya Amil Jaya.

Meneliti dan mengkaji gaya penceritaan dan latar tempat adalah suatu keistimewaan yang unik terdapat dalam novel ini. Kepuasan estetik dan kesan-kesan kehidupan desa dalam era tahun 1960-an diceritakan  dengan penuh pengajaran dan emosi. Zaman remaja yang banyak dipengaruhi oleh rakan sebaya telah diceritakan oleh pengarang dengan penuh bersahaja melalui watak-watak Bakar, Dollah, Hamzah, Razak, Minah, Latif (Dol), Rahman, Hindon, Midah, Ramlah, Mustafa, Itam, Baki, Wazir dan Hashim.

Watak dan perwatakan dalam novel ini sesuai dengan zaman, desa yang mewakilinya terdapat watak-watak antagonis dan protagonis yang menghidupkan jalan penceritaan novel dengan lancar. Plot dalam novel ini melibatkan urutan peristiwa yang disusun rapi melalui penceritaan yang jelas.

Salah satu keistimewaan novel ini telah memasukkan bahasa atau loghat daerah Pahang dalam percakapan harian. Kata-kata seperti “bertaki” (bertengkar), berborak (berbual kosong), “moh” (pergi), “pelantar” (tempat duduk di depan pintu), “becok” (riuh bercakap), “Ngapa mak tanya gitu?” (Mengapa emak tanya begitu?), “bunting” (sudah mengandung sebelum kahwin). Semua nilai keindahan bahasa ini dengan gaya estetik dapat diadun dalam penghayatan dan pengalaman pengarangnya.

Kehidupan sosial masyarakat desa terpancar dalam novel Desa Pingitan dengan masalah ekonomi penduduknya. Nilai wang pada zaman itu sangat besar dan bernilai. Orang Melayu diceritakan bekerja penoreh getah, petani dan peladang. Manakala orang Cina berniaga di kedai kopi dan barangan runcit. India Muslim mengusahakan kedai makan.

Perwatakan 1Malaysia juga sudah dapat diterapkan dalam latar kehidupan pada zaman itu. Iaitu kehidupan anak-anak desa lepasan sekolah menengah, orang Cina yang berniaga  sebagai pengusaha hotel juga bertugas sebagai doktor dan juga watak India yang hidup dalam harmoni. Pengangkutan utama hanyalah melalui jalan kereta api yang menghubungkan antara Desa Pingitan (Mela, di Pahang) dengan bandar berhampiran. Kemungkinan bandar Jerantut dan Kuala Lipis pada era tahun 1960-an.

Masalah tanah juga disentuh untuk projek pembangunan untuk membina  sekolah. Pertelingkahan tentang tanah juga sentuh oleh pengarang. Lihat petikan novel: “Memang
Dia tak boleh ambil tanah tu. Kerajaan nak buat sekolah di situ, “ kata Baki.

“Memang betul tu. Lagipun Encik Ali ni bukan orang sini. Saja dia nak buat pandai ambil tanah tu. Dia ingat dia banyak duit sangat. Padan dengan makan ikan bilis sajalah.” Ayahku ketika itu diam sahaja, tetapi mukanya merah padam. Orang lain pula semuanya
Senyum-senyum. “Itu saya tak taulah.” Kata Encik Jamaluddin. Mukanya pucat toreh tidak berdarah.

“Saya tidaklah merampas tanah orang. Kalau pihak kerajaan membenarkan saya memiliki tanah itu saya ambil. Apa pula encik-encik semua nak tahu sangat,” ayahku berkata dengan suara yang terketar-ketar, kerana hatinya meradang. (Halaman 105).

Masalah taraf kehidupan serta kehidupan sosial masyarakat desa dengan percintaan dan perebutan juga diceritakan dengan gaya penceritaan menarik dan serba tahu oleh pengarang. Perhatikan petikan ini; “ Abang! Semalam orang datang pinang Bibah. Orang Itam tu,” Bibah menerangkan. Aku terperanjat; meradang. Tahulah aku mengapa Itam marah kepada aku. Bibah dipinang untuk anaknya Wazir yang kini bekerja sebagai seorang kerani, yang selalu dibangga-banggakan bila dia berborak di merata kedai kopi.

Aku tidak berkata apa-apa lagi. Aku bisu. Bibah menangis makin kuat tanpa suara, hanya esakan yang kencang. Aku usap-usap kepalanya. Rambutnya aku sapu-sapu. Bajuku makin lebar basahnya.

“Abang!” suara Bibah lagi dalam sedu-sedannya. Aku diam dan tangisan kami menjadi-jadi. Hari berguruh. Hujan lebat akan tiba tidak beberapa saat sahaja lagi. Hujan akan tiba! “Kita lari malam ni, abang! Bibah mengajak aku lagi. (Halaman 210).

Tema dan persoalan novel Desa Pingitan jelas menggambarkan tentang suasana kehidupan masyarakat desa yang terpencil tetapi mula dipengaruhi dan diresapi oleh pelbagai gejala sosial. Ia juga menjelaskan soal kehidupan dalaman atau batin dari seseorang manusia atau individu. Pengarang berjaya menimbulkan kehidupan individu dari dunia luarnya. Persoalan kemasyarakatan semasa diceritakan dengan terperinci oleh pengarangnya melalui pengalaman dan pemerhatiannya.

Pengajaran daripada novel ini, adalah sikap golongan remaja yang terbabit dengan pelbagai gejala sosial disebabkan kurang didikan agama. Selain itu, sikap yang tidak baik dalam kalangan masyarakat yang memandang harta dan kedudukan, serta perebutan dan konflik yang berlaku di desa yang mula diresapi oleh nilai-nilai kebendaan menyebabkan kehidupan di desa tidak harmoni lagi.


Kesimpulannya, novel Desa Pingitan karya Ibrahim Omar ini sarat dengan kehidupan masyarakat desa yang diceritakan oleh pengarang dengan nilai akal budi, pertentangan, masalah sosial dalam kehidupan masyarakat Melayu di Pahang pada era tahun 1960-an yang menuju ke arah mencari nilai-nilai moral yang sewajarnya.

Penulis mantan pendidik. PhD Persuratan Melayu, UKM. E-mel amimasra@gmail.com.