TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Monday 4 April 2011

TAMBUN ANAK GEDIU


TAMBUN ANAK GEDIU
      : Adegan sadis 12 Februari 2011
Sajen: Arisel Ba


Suatu pagi riuh kicau burung, suara tupai di Sungai Tiang, bersela-sela dengan bunyi AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!,  terterpa ke atap nipah, dinding pelupuh, tiang nibung pondok Tambun, seperti biasa Tambun meliar mata memerhati teliti ronggeng tupai di ranting sena pinggir alur dan siap siaga dengan buluh sumpitan di tangan kanan, damak ipuh yang siap terisi dan terus membidik, kecil besar, kecil besar,  kecil besar, kecil besar, kecil besar, kecil besar biji matanya.

Tatkala Tambun mahu menghembus nafas mantap lagi deras dari arah perut bagi menggerakkan damak ipuh dalam buluh sumpitannya, sedang matanya membidik tepat ke tubuh tupai sedang berjoget, tiba-tiba Pak Belang Hutan Simpan Belum tanpa mengaum, terus menerkam dan menampar pipi Tambun, kiri dan kanan, kali berkali sehingga Tambun tersembam rebah ke tanah lalu digomol tubuh Tambun dan dikerkah dengan gigi taring tajam harimau tanpa sempat membuka langkah silat, sekadar menjerit, melolong kesakitan menyeru nama bininya, Han Besou,,,Hannnnn... Hannnnnn.. .Hannnn.......rimau besar,,,,,,,rimau besar menggumpalkan aku, tolonggg!

Han Besou pelatah orangnya segera menggapai senduk nibung atas para terus melonjak melompat ke halaman terbolen kainnya tersangkut di kepala tangga pondoknya, lalu bagaikan singa betina menerkam Sang Harimau lalu di kudanya Pak Belang sambil tangannya mengetuk senduk nibung kali berkali, berpuluh kali dengan pekik dan jerit... , “lepaskan laki aku... lepaskan laki aku, “ Pak Belang terasa perit, geli geleman lalu menggelupur sehingga Han Besao tercampak ke halaman, ” lepaskan laki aku, lepaskan!. lepaskan laki aku, lepaskan!.... lepaskan laki aku, lepaskannnnnnnnnnnnnnn!....”

Sang Harimau jantan itu terkejut beruk amat, merasa bisa amat pukulan senduk nibung lalu dengan menggigil Sang Harimau jantan itu melompat lari ke dalam semak belukar Hutan Simpan Belum, lalu daripada kejauhan arah puncak sebuah bukit kedengaran bunyi AUMMUUUUU!.... AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM!, AUMMUUUUU!....AUM?  AUMM! ........

Akhirnya setelah Tambun anak Gediu keluar dari hospital diiringi bini tercintanya Han anak Besou mendapat sebuah rumah batu ada air paip, bekalan elektrik, dan khabarnya kerana gimik politik rumahnya serba lengkap dengan perabot, peralatan, bahan makanan, pakaian, hanya basuh kaki sahaja. Untungnya dia, hampir nyawa=nyawa ikan, mula hidup sejahtera dan makmur

18 Februari 2011
Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment