TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Monday 4 April 2011

AZAM 2011


AZAM 2011
      : Retrospeksi Diri
Sajak: Arisel Ba


Ya ALLAH, ini doa aku sesudah aku berzikir memuji membesarkan zat ALLAH, dan tatkala aku mencetak azam tahun 2011, aku masih memikirkan usia semakin singkat, nafas semakin semput, tubuh semakin renta, gigi semakin luruh, mata semakin rabun, telinga semakin pekak, adakah kurniaan dan rahmat daripada ALLAH atau sekadar petunjuk?, dan bila aku menulis sajak perihal diri, aku menjadi gelisah resah ilu sepi dan vakum kerana dosa kepada ALLAH berada di depan mata, sedang rahmat dan pahala dari ALLAH membuatkan aku tidak sesekali ponteng solat, dan biar apa pun terjadi aku tetap berusaha tiga kali lipat bagi mendapatkan keampunan dari ALLAH.



1 Januari 2011
Tranum,
Raub, Pahang

No comments:

Post a Comment