TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Thursday 11 August 2011

Puisi Watak-watak Ketua BN



Puisi Watak-watak Ketua BN
      [untuk renungan wakil-wakil Pakatan Rakyat yang fatannah]
      Sajen: dedikasi kepada penyair Subari Ahmad
       Pelopor sajak jenaka di Malaysia, sambungan sejarah di Peranchis
Oleh Daeng Ramliakil


Dek watak wartawan, dan yang satu lagi itu
Diri ini ketemu watak-watak lucu
Politikusi negaraku, gila-gila dungu
Tahun ke tahun kukumpuli
demi Allah dalam diri.

Kawanku, ‘seorang’ MP Pahang, suatu hari
Usai solat zuhur di Kuala Lumpur
Terbang ke kota X, terus ke masjid,
solat zuhur
Laju berkereta ke desa, salam-salam segera
Terus ke surau, solat zuhur
Laju berkereta ke desa kedua
Ke surau, solat zuhur
Salam-salam segera, tak lama maghrib tiba
Kawanku laju berkereta ke luar desa.

Diri ketahui, kawan suarai:
“Datuk, solat apa banyak kali sejak tadi?”
“Zuhur.”
“Allahu akbar.”
“Dapat lawan kalahkan  PAS, senang
mereka solat zuhur sekali saja
akulah juara dunia zuhur tadi.”

Watak-watak di desa X suarai:
Datuk solat zuhur 5.00 petang
Terdengar lafaz solatnya diperkuat
Kedut seribu ketua-tuaan UMNO desa itu.

2. 
Mantan PM itu juga begitu
Hari itu, usai ke tandas, bersegera ke ruang solat
Takbir diangkat penuh bakat, bacaan amat hebat
Menung mana-mana malaikat.

Usai solat, berlenggang ke luar masjid
Diri diperdengar: eh, sempat ke YB berwudhu’?
Itula kau tak sedia, macam aku,
Pagi tadi 10x berwudhu’
Batal satu,ada lagi 9.
Ah, diri ini berpaling,  kurenungi wajahnya
Jelas, jin Islam, alahai kasihan
Allah pun ditipunya.


11 Ramadan/Ogos

Riwayat Demi Rakyat



Riwayat Demi Rakyat
Sajak: Ami Masra

Bekal menjadi pemimpin agung
Selalulah berfikir dan laungkan
Segala-galanya “demi rakyat”
Gimik dalam riwayat
Panjangnya tak tersurat
Walau itu retorik jerit sakit politik
Biar hati jiwa mereka tersayat.

“Demi rakyat”, kata mereka
Kami pemimpin akan turun padang
Membasmi miskin di bendang
Memakmur hasil di ladang
Membiak ikan di lautan
Walau sedikit pun tiada bantuan.

Kami rakyat
Suara kami hanya pada undi
Senyap ke dalam tong tak berbunyi
Sudah muak dan lali
Suara bagaikan taufan
Bertiup dari gunung lembah dan kali
Kemiskinan tetap juga
Menjenguk pondok buruk kami.

Politik tetap politik
Pada jerit dan laung kata
Membaca dan menilai suara
Dari lidah mulut pemimpin
Membuat kita ternganga leka.

 USJ 4, Subang Jaya.

Sungai Sejarah (ii)



Sungai Sejarah (ii)
Sajak: Ami Masra

(“sejarah dahulu iktibar hari ini.
Sejarah masa akan datang terletak
pada keputusan generasi hari ini.)

Mengalir lagi air; membanjir
Pada tebing rasa kemarahan
Dari gelodak dada ke kuala jiwa
Akal fikir tak pernah mentafsir
Tentang makna cinta kehidupan
Biarkan terus sejarah mengalir
Pada benar dan juga kebenaran
Pada nyata dan juga kenyataan.

Pastikan kehidupan itu
Berbuah ibadah mewangi rindu
Pada ketenangan dan kesentosaan
Di halaman dan jalanan tanah air
Dibebaskan para pejuang dahulu
Belenggu penjajah ke saat akhir
Darah merah meski mengalir
Pada setiap inci tanah terakhir
Setelah 54 tahun merdeka terukir.

Hari ini sungai sejarah; amuk amarah
Mengalir lagi; membuak lagi
Kedamaian dan ketenteraman
Terkocak ombak rakus dan tamak
Dari hati berani bernama lelaki
Bersemangat Jebat tanpa menyelidiki
Kuasa ada di tangan demokrasi.

Sungai sejarah; sungai ibadah
Tak pernah berhenti mengalir
Selagi manusia tak pernah puas
Pada impian berkuasa di takhta.
Pada cita-cita rakus dan buas
Manusia mendamba cinta-Nya
Siang malam memeluk tenteram
Di bawah reda dan hidayah-Nya.

-AMI MASRA.
UKM, Bangi, Selangor.

Ramadan, sebiji kurma Seteguk air zam-zam.




Ramadan, sebiji kurma
Seteguk air zam-zam.
Sajak: Ami Masra

Tinggi dan luasnya
anugerah Tuhan
Maha Perkasa
lagi Maha Bijaksana
mengatur hidup manusia
beriman beribadah kepada-Nya.

Ramadan dihamparkan
tersirat fadilat keberkatan
buat umat terkemudian
menggandakan pahala
berjihad melawan hawa nafsu
dan godaan syaitan.

Ramadan, berbuka kita
sebiji kurma nikmatnya
air zam-zam fadilatnya
rahsia dalam kenikmatan
menghilang lapar kehausan.

Subur semangat cintakan
ibadah terus mendekatkan
diri sujud kepada Tuhan
sejuk damai nikmat iman.

Seribu ilmu penyuluh hidup
sebanyak amal bekalan perjalanan
secantik akhlak hiasan kejiwaan
akhirat juga akhirnya kehidupan.

UKM, Bangi, Selangor.

Memperkasa Bahasa Melayu sebagai jati diri nasional.



Memperkasa Bahasa Melayu sebagai jati diri nasional.
Oleh: Dr. Aminuddin Mansor, Phd. (UKM)

Memperkasakan bahasa Melayu mestilah dilakukan di peringkat akar umbi. Bermula dari Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) atau Taman Didikan Kanak-Kanak (TADIKA) rasa cinta terhadap bahasa iaitu bahasa Melayu mestilah diterapkan dalam hati dan sanubari mereka.

Usaha boleh dilakukan melalui pelbagai aktiviti seperti menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa Melayu, membaca kuat dalam bahasa Melayu, bertutur dan bersyarah dalam bahasa Melayu. Pada masa kini kebanyakan TASKA dan TADIKA menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pertama.

Bahasa Melayu mestilah diberi keutamaan sebagai bahasa kebangsaan, bahasa pengantar dan bahasa ilmu sejak di awal persekolahan lagi. Kajian pakar-pakar psikologi menjelaskan kecintaan bahasa dan minat terhadap bahasa mestilah bermula dengan penyerapan rasa cinta dan melaksanakan penggunaannya dengan lebih berkesan.

Menurut Profesor Dr. Teo Kok Seong, Felo Penyelidik Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menegaskan pemilihan hanya satu bahasa untuk membentuk jati diri nasional, walaupun di dalam Negara yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik yang diamalkan di merata tempat, baik di Asia mahu di Barat memang terbukti kejayaannya. Dalam konteks ini, penggunaan bahasa Melayu yang didapati amat berkesan untuk menonjolkan jati diri nasional, bukan sahaja perlu diteruskan malah ia perlu dipertingkatkan dari semasa ke semasa supaya keutuhan bentuk dan amalan berbahasa Melayu dapat sentiasa dipelihara.

Penonjolan jati diri nasional dapat dilakukan melalui bahan-bahan seperti pantun, syair, gurindam, seloka, simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, kata-kata hikmat juga diterapkan kepada pelajar di peringkat yang lebih awal. Apabila rasa kecintaan ini timbul mereka akan menerima bahasa itu sebagai bahasa yang dicintai dan digunakan dalam kehidupan seharian.

Pada masa kini, bahasa Melayu dipelajari hanya bertujuan untuk lulus peperiksaan sama ada peperiksaan biasa di sekolah ataupun peperiksaan utama seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Rasa cinta dan usaha ingin memperkasa bahasa tidak diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran(P&P) di sekolah.

Pelbagai kegiatan bahasa boleh dilakukan di sekolah bagi memperkasa bahasa dan mencintainya seperti menyanyi lagu-lagu dalam bahasa Melayu, bersyarah, mendeklamasikan sajak, bersyair, berpantun, berpidato, ujian lisan, berbahas, memberi ucapan semasa perhimpunan, bercerita, perbincangan, membuat ulasan buku, membaca berita, berdialog dan mewawancara dalam bahasa Melayu.

Pada masa kini, terdapat hampir 300 juta pengguna bahasa Melayu di seluruh dunia. Bilangan pengguna ini boleh ditambah lagi dengan bilangan pengguna muda yang bermula di peringkat TADIKA, TASKA, sekolah rendah, sekolah menengah dan peringkat universiti.

Namun yang paling penting, setiap pengguna mestilah ada rasa cinta yang mendalam terhadap bahasa Melayu, sentiasa mempraktikkannya dalam kehidupan seharian, meningkatkan penggunaannya dalam bidang ilmu dan menulis buku dalam pelbagai bidang ilmu dalam bahasa Melayu.

Jika dahulu bahasa Melayu diiktiraf sebagai bahasa lingua franca atau bahasa perantaraan umum dan bahasa antarabangsa. Pada masa kini bahasa Melayu seharusnya dimantapkan dan diperkasa sebagai bahasa ilmu, bahasa komunikasi, bahasa di internet dan juga menguasai langit terbuka.

Semua pencinta bahasa tidak harus lupa dan alpa mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa terpenting di negara ini dan seterusnya di dunia. Kemampuan tinggi Bahasa Melayu tidak perlu dipertikaikan lagi. Pemaparan bahasa Melayu di papan-papan iklan mestilah diutamakan selain bahasa lain.

Sebenarnya kemelut Bahasa Melayu ini banyak berpunca daripada sikap tidak sungguh-sungguh dalam kalangan kita. Jangan salahkan sesiapa jika bahasa Melayu dipinggirkan. Sejarah telah meletakkan bahasa Melayu bahasa terpenting di rantau ini, hanya kita yang perlu memperkasakan pada setiap masa dan ketika.

Dalam hal ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan, rakyat seharusnya lebih yakin menggunakan bahasa Melayu yang kini antara bahasa paling unggul digunakan di serata dunia. Dari segi jumlah penggunaan bahasa di seluruh negara, bahasa kebangsaan adalah jauh lebih kerap digunakan berbanding bahasa-bahasa lain.

Penerbitan buku-buku ilmiah dalam bahasa Melayu mesti diperhebat dari semasa ke semasa. Penggunaannya mestilah meluas di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti serta kepada orang awam. Kegemilangan bahasa Melayu akan kembali bersinar apabila semua pihak berusaha memartabatkan.

Lantaran itu, Datuk Seri Mohemed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi, menegaskan kementerian mewajibkan pelajar asing mempelajari bahasa Melayu dengan betul supaya mereka mudah untuk berkomunikasi dengan penduduk tempatan, sekali gus dapat mengembangkan penggunaan bahasa itu di negara mereka. Selain itu, kita juga perlu ikon akademik bagi mengukuhkan kedudukan bahasa Melayu.

Sesungguhnya, usaha memperkasakan bahasa Melayu adalah menjadi tugas semua rakyat Malaysia. Melalui penggunaan yang betul dalam percakapan dan penulisan bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu berdaya maju.


GELIAT WAKIL RAKYAT 3





GELIAT WAKIL RAKYAT 3
Sajen: Arisel Ba

Anak seorang wakil rakyat
menjadi bendahari tabungan kelasnya
Lalu pada suatu hari Kudin menggunakan
wang kelasnya untuk membeli
CD Upin dan Ipin, lalu dia dipanggil
ke bilik guru kelasnya

Gurunya bertanya kepada Kudin:
“ Mengapa Kudin guna wang kelas
untuk keperluan sendiri
sebagaimana aduan rakan-rakan kamu?
Apakah kamu sedang kesesakan?”

Kudin terus menjawab, “ Tidak, cikgu!”

Gurunya terus mencelah, “ Lalu mengapa?”,
sedang Kudin tunduk dan diam

Gurunya terus menyoal, “ Cepat kamu beritahu,
jika tidak, saya laporkan kepada bapa kamu!”

Kudin dengan yakin memberitahu:
“ Cikgu segera laporkan kepada
bapa saya, saya tidak kisah pun
kerana bapa saya membelanja wang rakyat
untuk kepentingan peribadinya!”

Guru itu pun tersentak dan melopong?…

11 Ogos 2011,
Kuantan, Pahang

ILALANG TUMBUH



ILALANG TUMBUH
Haiku: Arisel Ba

Ilalang tumbuh
Akar jadi penawar
Kawal diabetes

Musim kemarau
Ilalang kering mati
Dijilat api

11 Ogos 2011,
Kuantan, Pahang