TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Friday 5 August 2011

BERSENGKETA DENGAN AIR



BERSENGKETA DENGAN AIR
Sajak: Arisel Ba

Semalaman aku bersengketa dengan air
Sungai Jelai arusnya deras mengalir
Bertumbuk bersilat, menyelam tersungkur
Berebut sebukit terpisah dari tebing alur

Biar payah semput lelah aku mengejar
Biar basah aku bersengketa dengan air
Sungai Jelai keruh berminyak tohor berpasir
Sukar mengintai seluang, lampam dan nyuar

Beginilah hikayat mu Sungai Jelai purba
Bukan menjadi laluan jong untuk berlabuh
Pendosa alam berabad lama hidap derita
Pada masa depan, saliran air mu sejernih?

Semalaman aku berseteru dengan air
Sungai Jelai arusnya mudik ke hulu
Sebukit itu aku kerenyot menjadi cair
Sedar diri daripada mimpi era lampau

6 Ogos 2011,
Kuala Lipis, Pahang

No comments:

Post a Comment