TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Friday 17 June 2011

PANGGILLAH NAMAKU: NAMAKU JOHN….



PANGGILLAH NAMAKU:
NAMAKU JOHN….
Sajen: Arisel Ba

Setiba aku di rumah Pak Ambung
Di Bukit Goh tatkala pada awal senja
Dari belakang rumahnya, Pak Ambung
Berteriak lantang: “ John!... John!...” “ embek…”
“ John!... John!...” “ embek…embek…embek…”
“ Balik. Dah senja, nanti perut kembung…”

Aku masih tercegat di halaman rumahnya
Asyik memerhatikan di mana arah teriakan itu
Pak Ambung memasuki pintu pagar rumahnya
Diikuti dari belakangnya, seekor anak kambing
Baunya amat hamis, bulunya berwarna coklat
Nakalnya menyondol pinggul Pak Ambung

Senja itu, aku, Pak Ambung dan anak kambing
Berkumpul santai di ruang tamunya, aku bertanya:
“Pak Ambung menerima anak angkat Mat Saleh ke?”
Dia merenung tajam ke wajah aku, mata tak berkelip
“ Tadi aku dengar Pak Ambung memanggil: John!…”
Dengan pantas anak kambing itu menyondol ke arahku

“ Itulah John, sondol kamu, John…..John…. “ “embek…”
“ Aku pelihara John selepas ibunya mati makan baja sawit
Dan kini John berumur tiga tahun, dalam rumah ini
Dia bebas, tak takut mandi, tidur di atas katil, minum susu,
Makan nasi, macam budak,” cerita Pak Ambung bangga
Anak kambing itu masih lagi menyondol ke arah aku
Dan aku antara percaya dengan tidak, melopong….

17 Jun 2011,
Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment