TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Friday 20 May 2011

Marah dan keganasan menguasai emosi manusia.

Marah dan keganasan menguasai emosi manusia.
 OLEH DR AMINUDIN MANSOR.  
                                                
Keganasan atau bertindak ganas sering berlaku apabila manusia tidak dapat mengawal perasaan dan emosi ketika marah. Unsur-unsur kemarahan yang tidak terkawal membuatkan manusia bertindak ganas dan akhirnya menyebabkan orang lain menjadi mangsa.

Perlakuan ini dikatakan di luar batas pemikiran yang waras. Apabila emosi marah meluap-luap dalam hati akhirnya menyebabkan manusia bertindak ganas dan tidak dapat mengawal perasaannya.

Laporan berita Harian Metro, Jumaat 8 April lalu jelas menunjukkan keganasan yang tidak dapat dikawal menyebabkan pelbagai insiden yang tidak baik berlaku. Antaranya, “Tiga beradik naik angin di luar mahkamah Syariah”, “Wanita 7 anak dilanggar suami, gaduh, cerai, dilenyek kereta.” “ Seorang guru patah hidung ditumbuk murid” “20 belasah pelajar, kumpulan berlagak ala mafia tempuh perjalanan dua kilometer ceroboh sekolah lain.”

Begitulah beberapa paparan berita yang menunjukkan manusia pada masa kini tidak lagi dapat mengawal emosi, terutama emosi marah. Fenomena ini dikatakan sering berlaku di mana-mana sahaja dan mencetuskan pelbagai kesan yang tidak baik akibat tidak dapat mengawal emosi dan perasaan.

Kajian pakar psikologi Goleman mengenal pasti manusia mempunyai lapan jenis emosi yang utama, iaitu perasaan marah, sedih, takut, gembira, sayang, hairan, benci dan malu. Antaranya perasaan marah merupakan emosi yang sering kali timbul dalam perasaan manusia.

Menurutnya, emosi merupakan suatu perasaan jiwa yang kuat. Sebagai contoh, perasaan marah jika tidak dapat dikawal ia boleh mencetuskan pelbagai kesan dan insiden yang tidak baik seperti pergaduhan, perkelahian, amuk, memukul orang lain dan juga tindakan yang ganas.

Oleh itu, kebolehan menguruskan hubungan dengan emosi dan perasaan yang baik sangat penting. Teknik menguruskan hubungan, sebahagian besarnya, merupakan kemahiran mengurus emosi dengan orang lain. Kebolehan ini berkait rapat dengan populariti atau kualiti yang disanjung.

Justeru, emosi juga mempunyai kecerdasan jika dikawal. Mengikut Teori Kecerdasan Emosi yang diperkembangkan daripada Teori  Kognitif Emosi, merupakan integrasi elemen emosi  dengan kognitif struktur seseorang.

Emosi ini dikatakan dihasilkan dan dipengaruhi oleh tiga faktor seperti situasi persekitaran, keadaan fisiologi dan proses kognitif. Jelaslah, manusia yang dapat mengawal emosi marahnya dan menukarkan kepada kecerdasan emosi adalah manusia yang hebat dan kuat.

Dalam Islam, manusia yang dapat mengawal marah dengan  sabar adalah manusia yang kuat dan beriman. Setiap orang seharusnya memahami emosi diri sendiri dan mengawal kemarahan. Mereka juga mesti mampu mengurus emosi dengan lebih berkesan terhadap perasaan kecewa dan emosi marahnya.

Justeru, dalam pergaulan seharian seseorang itu seharusnya dapat mengawal emosinya supaya tidak mudah marah, panas baran, naik angin dan meradang tak tentu fasal. Mengawal emosi dengan lebih berkesan akan menjadikan seseorang itu lebih berjaya mengenal diri sendiri dan juga orang lain.

Keutamaan ikhlas, taat kepada Allah, sabar dan sentiasa menerima suratan dan musibah yang ditentukan dapat mengawal kemarahan. Sifat sabar juga sebagai pendinding kepada sifat marah dengan menjauhi akhlak yang buruk dan menggantikannya dengan akhlak yang baik dan terpuji. Rasulullah s.a.w. pernah berpesan: “Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula ditimpa musibah.” (Riwayat Al Bukhari).

Mendidik hati dan jiwa dengan sifat sabar memerlukan latihan dan amalan. Pendidikan yang dilakukan secara berterusan dengan amal dan akhlak yang baik akan dapat meningkatkan emosi baik atau kecerdasan emosi ke arah kebaikan dalam hidup. Seterusnya Nabi s.a.w. juga pernah berpesan bahawasanya marah itu merosak iman, bagai barang yang pahit merosak madu.

Dikatakan kemarahan itu bagaikan api yang meniup pada lampu dalam fikiran. Kemarahan yang tidak dikekang sering kali menyebabkan pelbagai perkara yang tidak baik. Apabila kemarahan dapat dikawal dan ditahan , kebijaksanaan akan diperoleh.

Dalam kehidupan, kita sering berhadapan dengan pelbagai situasi yang boleh menyebabkan kemarahan, sebagai contoh kesesakan di jalan raya, masalah di tempat kerja, pergaduhan dalam rumah tangga, perselisihan dengan jiran tetangga sering kali mencetuskan kemarahan jika tidak dikawal.

Lantaran itu, membaca dan memahami emosi sendiri amat penting terutama ketika marah. Melaluinya seseorang itu dapat meningkatkan keupayaan menerima perasaan orang lain. Peningkatan empati dan sifat sensitif terhadap perasaan orang lain. Sedia dan cekap mendengar kata orang lain.

Sifat mudah marah dan keganasan mempunyai kaitan yang amat rapat. Semuanya disebabkan seseorang itu tidak dapat mengawal dan mengurus emosi, hanya mementingkan emosi diri sendiri, tidak berjaya mengurus emosi dalam hubungan dengan orang lain.

Setiap orang mempunyai sebab mengapa mereka marah, tetapi jarang sekali sebab itu munasabah. Jika perasaan marah tidak dikawal akan meletup secara meluap-luap dan membawa akibat yang buruk kepada diri sendiri dan juga orang lain.

Oleh sebab marah dan keganasan dibina atas kemarahan, bagi meredakannya sebarang provokasi seharusnya dielakkan. Di samping itu, orang yang sedang marah harus berusaha mengalihkan perasaan marah kepada perkara yang disukainya seperti mendengar lagu, bersiar-siar, bersukan, mengamalkan gaya hidup sihat supaya mengelakkan daripada kemarahannya.

Islam menyarankan seseorang yang sedang marah diminta menjauhkan dari kawasan pertengkaran, mengambil wuduk, banyak berselawat, berzikir dan beristighfar kepada Allah. Cara tersebut bertujuan memberi tempoh bertenang, demi mengurangkan kadar kemarahan, membiarkan pemikiran rasionalnya  menguasai diri dalam perspektif yang positif.

Ironinya, apabila kita mengubah rasa marah itu menjadi cinta kasih, maka dunia akan menjadi syurga. Elakkan marah dalam hubungan dengan orang lain yang boleh menyebabkan keganasan yang melampau dan menyebabkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Penulis berkelulusan PhD Persuratan Melayu.

No comments:

Post a Comment