TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Tuesday 31 May 2011

MATA DAN AIR MATA



MATA DAN AIR MATA
Sajak: Arisel Ba

Sejak aku dilahirkan dari rahim ibu
Selalu menitiskan air mata syahdu
Selain laparkan susu seorang ibu
Aku diajar menangis supaya tidak bisu
Aku diajar menangis supaya dikasihi ibu

Ketika aku remaja diasuh nenek sejahtera sekali
Bila mata menatap rakan-rakan sebaya
Aku menilai diri dalam serba daif keluarga miskin
Aku diasuh menangis supaya tidak berpura-pura
Aku diasuh menangis supaya mata berpanorama

Tatkala aku dewasa aku berdikari
Bila mata menatap panorama Negara
Aku menjadi pencabar hidup ini dan mencari
Aku dididik menangis selepas solat dan doa
Aku dididik menangis menatap kulawarga tidak bersatu

Apabila aku menapak ke alam warga emas
Tahulah aku bahawa mata ini semakin kabur berbalam
Biar air mata darah sekali pun aku ratapi diri
Aku tetap begini, musafir menatap dinihari
Sedang panorama daripada cermin mata ini
Panoramanya sering kali palsu dalam asyik mencari
Dunia yang menjanjikan cinta kulawarga dan bahagia
Akhirat yang menantikan sekujur tubuh tidak berdosa

30 Mei 2011,
Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment