TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Sunday 3 July 2011

AD SAPIENTIAM



        : Nostalgia SMK Clifford
Sajak: Arisel Ba

Aku kumpul lopak kenang dan ingat
Tahun 1969-70 ketika bersekolah
Di bangunan E binaan neo-klasik
Sekolah Menengah Clifford, Kuala Lipis
Aku diajar ramai guru, banyak buku
Aku menulis, membaca berdaya ilmu
Dua tahun di sekolah ini lama amat

Di sekolah ini percakapan berlaga
Antara tutur Inggeris dan Melayu
Dalam senyap aku bina kearifan
Mencanai ilmu menulis sajak
Aku juga mencinta dan dicintai
Oleh guru-guru dan rakan-rakan
Juga seorang gadis berambut panjang

Aku menulis sajak-sajak cinta remaja
Lalu ditabalkan Seniman Sekolah
Ironinya aku di darjah Melayu khas sains
Jerih batin gelisah antara sains dan sastera
Di kampung nenek setia mengharapkan
Aku jana kearifan,berjasa dan tersohor
Zaman sekolah berlalu menerobos diri


3 Julai 2011,
Kuala Lipis, Pahang

AD SAPIENTIAM – Moto SMK Clifford, Kuala Lipis
daripada bahasa Greek, maknanya ‘Kearifan’

No comments:

Post a Comment