TUJUAN DPMP DITUBUHKAN PADA 17 MEI 1957

Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) berdasarkan dan berteraskan kesenian Melayu dan kebudayaan Melayu. Ianya termasuk Membina dan mengembangkan bahasa, kesusasteraan dan kesenian Melayu ke arah mengukuhkan Kebudayaan Kebangsaan.

Friday 20 May 2011

Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara

Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.
 DR AMINUDIN MANSOR     
                                                                 
Perubahan dalam dunia pendidikan amat ketara berbanding dengan beberapa dekat yang lalu. Guru dahulu sebelum merdeka lebih tegas, berdisiplin dan di takuti pelajar. Manakala guru sekarang lebih maju, berilmu dan dedikasi dalam menghadapi perubahan pendidikan di negara ini.

Jika diingatkan kembali, guru-guru sebelum merdeka memang tegas dalam mendisiplinkan para pelajar, di tangan mereka sentiasa ada rotan, suara mereka kuat dan tegas dalam mendidik dan mengajar di dalam kelas. Manakala guru pada masa kini lebih berdiplomasi dan menggunakan pendekatan psikologi dalam menghadapi masalah pelajar.

Penulis masih ingat semasa di Tingkatan 5 di Sekolah Menengah Abu Bakar (ABS) di Temerloh, Pahang sekitar tahun 1968. Guru Besarnya ketika itu Mr. S. Sivapakiam badannya tinggi, gagah, tegap, suaranya lantang dan menakutkan semua pelajar. Semua pelajar yang pernah belajar di sekolah ini akan ingat rupa dan suara beliau.

Begitu juga semasa di sekolah rendah, sekitar 1957-1962 penulis masih ingat Guru Besarnya, Haji Mohd Yassin bin Lebai (Allahyarham) di Sekolah Kebangsaan Paya Taram, Kerdau, Pahang iaitu beliau pangkat datuk saudara kepada penulis, juga badannya tinggi lampai, tegap, dan suaranya nyaring. Kedua-duanya ditakuti oleh murid dan pelajar ketika itu. Mereka sentiasa memegang rotan untuk mendisiplinkan murid dan pelajar yang nakal.

Walau bagaimanapun, dalam hati dan jiwa mereka ada terpancar nilai-nilai seorang pendidik iaitu terselit unsur kasih sayang, baik hati dan prihatin. Mereka ini sangat sayang kepada anak-anak muridnya yang berjaya dalam bidang pelajaran dan sukan. Begitulah imbasan kembali tentang guru dan guru besar zaman lampau.

Kini, guru-guru tidak lagi menggunakan rotan dalam mendisiplinkan murid dan pelajar. Mereka lebih menggunakan kaedah psikologi pendidikan sebagai inti sari ke arah mendidik, mendisiplinkan pelajar di sekolah rendah dan menengah. Melaluinya guru mempraktikkan teori dan prinsip psikologi pendidikan dalam bilik darjah.

Guru kini faham tentang perbezaan individu dari aspek mental fizikal, kecerdasan dan minat demi membolehkan mengajar murid-murid mengikut kebolehan mereka dan mendisiplinkan mereka atau mengurangkan masalah disiplin di bilik darjah.

Melaluinya, guru pada masa kini dapat memahami ilmu tingkah laku murid bagi membentuk personaliti mereka yang sihat serta konsep kendiri yang positif dengan bimbingan yang wajar. Guru juga dapat memahami naluri dan keperluan murid untuk membantu guru menggunakan teknik motivasi yang berkesan serta mewujudkan hubungan baik antara guru dan murid.

Justeru, psikologi pendidikan membekalkan guru dengan ilmu pengetahuan dengan penerapan nilai-nilai agama, nilai moral serta ilmu pengetahuan ke arah meningkatkan kemahiran dan sikap mengajar yang berguna dalam aktiviti pendidikan.

Bertepatan dengan tema Hari Guru tahun ini, “Guru Penjana Tranformasi Pendidikan Negara” menjadikan guru orang yang penting bagi menjana murid ke arah perubahan kepadanegara maju. Fitrah manusia inginkan kemajuan dalam kehidupan, lantaran itu gurulah yang merubah akal fikiran, tabiat ke arah yang lebih baik kepada setiap murid dan pelajarnya. Mereka juga sentiasa menyeimbangkan perkembangan diri pelajar dalam aspek jasmani, mental, emosi dan rohani yang lebih baik.  SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU TERMASUK GURU PENCEN!

Penulis mantan pendidik. PhD Persuratan Melayu, UKM.

No comments:

Post a Comment